Технології здійснили неймовірний технологічний прорив за останнє десятиліття. Якщо зараз обернутися і подивитися в минуле на 10 років тому, то сучасні гаджети, технології і сервіси здавалися б нам неможливими. Як таке взагалі стало можливо? Ми над цим навіть не замислюємося і вже приймаємо, як належне.
Деякі технології, які існують протягом 2010-х, представляли собою поступове поліпшення існуючих пристроїв, на зразок планшетів і смартфонів. Але в більшості випадків за останню декаду інженери отримали колосальні можливості випробувати технології, які в "нульових" ми і уявити собі не могли, на кшталт VR-гарнітур, доповненої реальності або смарт-гаджетів, які носять.
"Сьогодні" підготували ТОП-10 проривних технологій, які з'явилися за минулі 2010-2019 роки. Зараз ці речі здаються буденністю. Але згадайте ті відчуття, коли ви самі приємно дивувалися, коли вперше випробували подібні пристрої на собі.
Віртуальні асистенти
Ідея розмови з комп'ютером була науковою фантастикою протягом десятиліть. Раніше були спроби зробити щось подібне, але вся реалізація подібних думках не заходила далі інженерних прототипів. Максимум, на що могли розраховувати користувачі комп'ютерів 90-х і нульових, – перетворення мови на текст.
Але Siri, що дебютувала 2011 року в iPhone 4S, була справжньою сенсацією. Саме з "Сірі" почався справжній розвиток сучасних віртуальних асистентів в наших гаджетах. Пізніше з'явилися не менш зручні Google Assistant, Amazon Alexa, Microsoft Cortana і Samsung Bixby. Ці технології були революційними в тому, що здатні не тільки розуміти наші запити, але і перетворювати їх в дії, пошукові терміни і навіть корисні поради.
Смарт-годинник
Подібно до віртуальних асистентів, ідея розумного годинника була частиною попкультури ще з часів Діка Трейсі в 30-х роках минулого століття. Але реальністю такий гаджет став тільки в 2010-х роках. Першими смарт-годинниками стали Pebble, які заробили на Kickstarter рекордні на той час 10,3 млн доларів. Незабаром ідея подібних пристроїв була значно розвинена в Apple Watch і Samsung Galaxy Gear. Паралельно розвивалися і фітнес-трекери, що становлять собою зручні помічники при повсякденних завданнях і в спорті. До кінця 2019 року електроніка, яку носять, перетворилася з забавної іграшки на корисний аксесуар, який може рятувати життя, відстежуючи стан здоров'я свого власника.
Доповнена реальність (AR)
Ідею доповненої реальності висловлювали ще в 1960-х роках минулого століття, коли професор Іван Сазерленд створив концепцію "Дамоклового меча" – примітивного віртуального інтерфейсу, який став прообразом сучасних VR технологій. Але тільки в 2010-х роках люди почали говорити про доповнену реальність всерйоз.
Сьогодні AR найчастіше зустрічається як додаткова функція смартфонів, хоча все більше виробників сподіваються домогтися успіху там, де пошуковий гігант зазнав поразки зі своїми Google Glass. Доповнена реальність на кінець 2019 року всі найчастіше використовується для розваг, освіти та ігор, але широкого застосування поки не знайшла.
Віртуальна реальність (VR)
2012 року в період буму стартапів на сцену Kickstarter вирвався привабливий проект Oculus Rift, який отримав фінансування в розмірі 2,5 мільйона доларів від 10 тисяч учасників. Два роки по тому перспективний проект був викуплений Facebook за 2 мільярди доларів. Як і AR, віртуальна реальність була відома ще в 90-х і нульових, але тільки в 2010-ті роки вона почала активно розвиватися і стала доступною кожному.
Але Oculus не стала масовою технологією, як цього очікували в Facebook. Аналітики соціальної мережі припускали, що протягом 5 років буде реалізовано 50-100 мільйонів гарнітур. Але за фактом, до 2019 року такими пристроями обзавелися лише трохи більше 2 мільйонів користувачів по всьому світу. Проте, виробники впевнені в успіху VR-гарнітур і на ринку з'явилися моделі HTC Vive, Sony VR, Lenovo Explorer та інші. Незважаючи на невисокий попит, гарнітури віртуальної реальності зараз набагато доступніші, зручніші і виглядають набагато перспективніше, ніж 10 років тому.
Планшетні комп'ютери
Одним з "трьох законів" Артура Кларка є спостереження, що будь-яка досить просунута технологія не відрізнятиметься від магії. Але є наслідок цього правила: будь-яка досить прийнята технологія відходить на другий план, немов популярна пісня з хіт-параду, що приїлася і яку швидко забувають. Подібне ставлення було до планшетів протягом останніх 10 років.
Як і доповнена реальність, форм-фактор планшета вивчався кілька десятиліть тому. Проте, iPad першого покоління 2010 року був квінтесенцією технологій планшетних комп'ютерів. Перші два роки аналітики навіть пророкували смерть настільних комп'ютерів і ноутбуків, адже майбутнє бачили саме в цих пристроях. Але реальність довела протилежне: до 2019 року ринок "таблеток" на Android виявився практично мертвим, знищення комп'ютерів не сталося, а самі планшети iPad і iPad Pro почали плавно ставати ноутбуками, отримавши підтримку мишки і клавіатури.
Краудфандінг
Технічно краудфандінгова платформа Kickstarter була запущена 28 квітня 2009 року. Але журнал Time назвав її одним із "Найкращих винаходів 2010 року", тому сервіс потрапив до цього списку. Краудфандінг став новою парадигмою фінансування 2010-х років. Для підприємців такі майданчики є не тільки способом зібрати кошти без доступу до стартового капіталу, але і маркетинговим інструментом, який надихає людей "інвестувати" в продукт, який ще не існує.
Безумовно, не все в краудфандінгом відбувається гладко. Були деякі сумнозвісні провали і випадки шахрайства, які призвели до втрати величезних сум грошей. Однак Kickstarter має великий вплив на стартапи досі, надаючи шанс початківцям винахідникам реалізувати свої сміливі, оригінальні і корисні ідеї.
Touch ID і Face ID
Технології сканування відбитків пальців існували щодо давно. Однак тільки в 2010-х Apple змогла впровадити цю корисну технологію в смартфони, щоб позбавити користувачів від необхідності запам'ятовувати паролі. У липні 2012 року Apple викупила біометричну компанію AuthenTec, запровадивши датчики сканування відбитків пальців в кнопку Home на iPhone 5s 2013 року.
Наступними роками технологія сканування відбитків пальців стала стандартним оснащенням для смартфонів, планшетів і зростаючої кількості комп'ютерів. Це стало початком біометричних систем безпеки, що стали повсякденним явищем. В ході цього процесу біометрія допомогла розвинути системи мобільних платежів NFC, які використовують додаткову безпеку для аутентифікації платежів. Сьогодні сканування відбитків пальців є буденністю, а технологія розпізнавання облич Face ID є подальшим розвитком.
Безпровідні навушники
Погодьтеся, коли ви вперше побачили бездротові навушники, такі як Apple AirPods, представлені 2016 року, ви подумали, що вони виглядають безглуздо. А сьогодні ви щодня стикаєтеся з користувачами цих зручних гаджетів. Причому цю ідею з радістю перейняли Samsung з Galaxy Buds, Xiaomi з Mi Air 2, а також безлічі копій від інших виробників. Це дійсно зручно!
Ховерборди
Ці докучливі (і небезпечні) двоколісні ховерборди злетіли до шалених висот популярності 2015 року. Всі, від дітей до дорослих, каталися на них, а попит на них був неймовірним, незважаючи на дуже високу ціну. На жаль, їх популярність означала, що ринок був затоплений дешевими імітаціями з Китаю, які призводили до серйозних аварій і вибухів батарей. На щастя, повальне захоплення швидко закінчилося, тож до кінця 2019 року побачити когось на одній з цих "машин смерті" – справжнє видовище. Проте, цей гаджет дуже вплинув на електротранспорт декади, що минає. Люди просто пересіли на зручніші та безпечніші електроскутери.
Автопілот в автомобілях
Технологія автопілота в автомобілях не нова, і її давно намагалися впровадити, але все було безуспішно. На кінець 2019 року не існує повноцінного розумного автопілота, але серйозний крок в цьому напрямку зробила Tesla. Електромобілі Ілона Маска вже більш-менш справляються із завданням автономного водіння: вміють самі доставляти пасажирів за навігатором, оцінюють дорожню обстановку, здатні визначати інших учасників руху. Звичайно, до ідеалу далеко, оскільки через збій автопілота сталося кілька смертельних випадків, що викликало шквал критики. Але прогрес наявний. Можливо, в 2020-2019 роки автопілоти будуть доведені до досконалості і використовуватиметься повсюдно.