Кількість одиниць муніципального транспорта в Маріуполі останніми роками більшає. Наразі на лінію виходять 50 трамваїв за шістьнадцатьма маршрутами. З весни цього року були виведені з експлуатації всі старі трамваї КТМ-5, на які було чимало скарг від маріупольців.
«Протікання даху, відсутність опалення, розвалюються двері, обшивка, що висить на дротах - це було в порядку речей. Зараз ми цю проблему повністю зняли», - Василь Клат, директор департаменту транспорту та зв`язку.
Другий етап транспортної реформи Маріуполя - тролейбуси. Їх зараз 30 на 7 маршрутах. В цьому випадку поки не все вирішено, як із трамваями. Ще на вулицях міста можна побачити старі машини. Але цього року міська влада збирається підписати договір з європейським банком реконструкції та розвитку на закупівлю 72 дворогих.
«Це дуже така серйозна ін'єкція в тіло міста. 72 тролейбуса - такого місто давно не бачило. І, я думаю, в грудні вже перші тролейбуси повинні до нас прийти. Відповідно, ми замінимо застарілий парк. І поступово будемо додавати на кожен маршрут нові транспортні одиниці», - Василь Клат, директор департаменту транспорту та зв`язку.
Також зараз ведеться навчання водіїв та кондукторів для роботи на новому транспорті.
Третій етап реформи - автобуси. Наразі їх 31 на 13 маршрутах. Маріуполь уклав договір з Міжнародною фінансовою корпорацією на кредитування. Гроші вже отримані. Тож в місті з'являються нові автобуси білоруської марки МАЗ місткістью 100 та 150 пасажирів. Нещодавно в Маріуполь приїхали 17 автобусів. Готуються до відправлення ще 14. Всі вони вийдуть на лінію вже до кінця осені. Та до весни наступного року - повний парк муніципального транспорту. Це може витисніти частину маршрутних таксі з незадовільним технічним станом.
«За останні 2 дні вже 4 рази ламалися маршрутки. Муніципальні добрі тим, що там працює кондиціонер. А іноді буває дуже потрібно - і просто вже стрибаєш в маршрутку, щоб швидше дістатися», - Христина, маріупольчанка.
Маріупольці не задоволені роботою більшості приватних перевізників. Маршрутки розвалюються, у часи пік набиваються під зав'язку та мчать на великій швидкості, водії курять або розмовляють по телефону за кермом, а кондуктори хамлять пасажирам. Терпець урвався і містяни створили петицію, де просять висувати жорсткі вимоги перевізникам.
«Часто маріупольці у соціальних мережах або один одному скаржаться на те, що в Маріуполі маршрутки знаходяться в занедбаному стані. Ми не можемо перевіряти кожну з них. Тому дочекаємося першої та покажемо - як там всередині», - Вікторія Гребенюк, кореспондентка.
«Начебто чисто. Не бачу ніяких дір на сидіннях», - Вікторія Гребенюк, кореспондентка.
У Зинаїди Григорівни претензії до приватних перевізників стосуються не стану маршруток. Вона часто їздить до селища Моряків. Там транспорт і так ходить рідше ніж хотілося б, а ще й маршрутчики не зупиняються, коли бачать пенсіонерів.
«Навіть сьогодні таке було. 131-й з номером 7392 проїхав і не зупинився. Ми дочекалися, тоді йшла «двійка». Вона нам зупинилася і ми приїхали. Дуже часто. Вони чогось не поважають пенсіонерів. Думають, що вони такими не будуть. Але ж вони будуть такими», - Зинаїда Григорівна, маріупольчанка.
Із муніципальними автобусами пенсіонерка таких проблем не знає. Та й каже, що їздити в них комфортніше.
«Те ж саме, що й з маршрутками, зробимо й з громадським транспортом. Не обираючи, сядемо в перший муніципальний автобус та подивимося, який його стан всередині», - Вікторія Гребенюк, кореспондентка.
«В муніципальному автобусі теж чисто, але головні його переваги в тому, що він більшої місткості та має кондиціювання. Але ж в середині дня зараз дуже багато народу. Працює якийсь вентилятор. Я не впевнена, що це - кондиціонер. Та відкрите вікно. Але це не дуже допомагає поки», - Вікторія Гребенюк, кореспондентка.
У департаменті транспорту сподіваються, що за декілька років в Маріуполі буде більше муніципального транспорту ніж приватного. Кількість трамваїв не зміниться. Тільки будуть ремонтувати полотно для їхнього пересування. А от число тролейбусів планують збільшити до 80. Стільки ж буде й автобусів. Тому якихось незручностей від розірвання договорів з приватними перевізниками, на яких постійно приходять скарги, маріупольці не відчують - запевняють у профільному департаменті. Та планують збільшити кількість транспорту у віддаленних районах міста.
«І на Черьомушках, і в Кальміуської районі варто очікувати збільшення кількості транспорту. По Приморському району планується збільшення тролейбусного руху», - Василь Клат, директор департаменту транспорту та зв`язку.
Василь Клат додає, що транспортна реформа охоплює більше ніж закупівлю техніки. В Маріуполі збільшують зарплатню працівникам ТТУ та ремонтують депо та дороги. Це, звісно, відображається і на вартості проїзду, яка, за його словами, наразі навіть занижена. Але сплачуючи за квиток у громадському транспорту кожен з маріупольців вносить свій вклад у транспортну реформу.
Автор: Вікторія Гребенюк
Відеооператор: Андрій Бабкин
Режисер монтажу: Микита Половець